Eøs-prosjekt

Zubacka: Restaurering av Tsjekkias bratteste jernbane

I 1987 raste taket i en lokstall i Jizera-fjellene i Tsjekkia sammen. Frem til 2014 ble den stående og forfalle. Så ble en viktig del av Tsjekkias bratteste historiske jernbane satt i stand igjen ved hjelp av EØS-midler og samarbeid med Norsk Jernbaneklubb og Museet Gamle Vossebanen.

Publisert: 31. mars 2020

Zubacka Zubacka er Tsjekkias bratteste fjelljernbane med tannhjulsdrift. Den åpnet opprinnelig i 1902, og jernbaneforeningen i Tanvald har gjort det mulig å kjøre veterantoget. Foto: Norsk Jernbaneklubb / Museet Gamle Vossebanen

Om jernbanen

Den tsjekkiske lokstallen ligger i Kořenov, 15 mil nord for Praha, på strekningen mellom Tanvald og Harachov.

I 1902 åpnet jernbanestrekningen mellom Tanvald og Kořenov som en tannhjulsbane for transport av kull i det tradisjonelle industriområdet. En høydeforskjell på 235 meter måtte forseres i løpet av 6,7 km. Derfor ble det valgt et skinnesystem basert på tannhjulsdrift. Ordet «Zubacka» betyr tannhjulsbane på tsjekkisk.Til tannhjulsbanen ble det i 1901 bygget tre damplokomotiver med tannhjulsdrift i Wien. Disse ble erstattet av fire dieselhydrauliske tannhjulslokomotiver fra den samme fabrikken tidlig på 1960-tallet.

Gjennom annen verdenskrig, den kalde krigen og den sovjetiske invasjonen i 1968 stod lokomotivene i togstallen i Kořenov. Da taket raste sammen etter et kraftig snøfall i januar 1987, ble tannhjuls-lokomotivene erstattet med adhesjonslokomotiver som ikke trenger tannhjul.

I 1992 ble tannhjulsbanen satt på den tsjekkiske listen over statlig fredete kulturminner.

Om prosjektet

To av lokomotivene for tannhjul ble «reddet» av den allmenn-nyttige tsjekkiske organisasjonen ZST som også kjøpte den forfalne lokomotivstallen i Kořenov. Norsk Jernbaneklubb i Bergen gikk inn som partner da lokomotivstallen Kořenov i skulle restaureres.

Lokomotivstallen i Kořenov var ferdig restaurert i 2016. Samme sommer ble den åpnet i regi av den norske ambassadøren, lokale politikere og høyere administrativt ansatte. Veterantog med tsjekkisk tannstangslokomotiv og slovakisk damplokomotiv pendlet mellom Tanvald og Harrachov.

Lokstallen er nå et museum som er åpent for allmennheten, og fast stoppested på veteranjernbanen.

Norsk partnerskap

Norsk Jernbaneklubb / Museet Gamle Vossebanen deltok som norsk partner i dette prosjektet.

I løpet av det norsk-tsjekkiske samarbeidet var medlemmer av jernbane-foreningen fra Tanvald på besøk i Bergen og tok veterantoget som kjører på museet Gamle Vossebanen hver sommer. Representanter fra NJK Gamle Vossebanen i Bergen besøkte sine tsjekkiske kolleger flere ganger, og delte av sine erfaringer med å reparere historiske togvogner og drive en museumsjernbane. Det ble dessuten holdt publikumsrettede arrangementer begge steder.

Jeg er imponert over tsjekkernes dyktighet og prosjektstyring som gikk utenpå det meste jeg har opplevd

– driftsleder Ivar Gubberud i Norsk Jernbaneklubb i Bergen, som driver veteranjernbanen på Museet Gamle Vossebanen

For Museet Gamle Vossebanen har samarbeidet med tsjekkerne resultert i nye kontakter med bedrifter som har tradisjonell håndverkskompetanse som ikke er så lett å oppdrive i Norge lenger.

Korenov lokstall Taket til lokstallen i Kořenov i Jizera-fjellene i Tsjekkia raste sammen etter et snøfall i 1987
Foto: Norsk Jernbaneklubb / Museet Gamle Vossebanen
Tannhjulsbane På grunn av bratt terreng, ble den gamle jernbanen i Tsjekkia en tannhjulsbane.
Foto: Pavel Sturm, Zubacka
  • Finansieringsperiode

    2009-2014

  • Prosjektnummer

    CZ06-0022

  • Prosjekttype

    Restaurering, Revitalisering

  • Land

    Tsjekkia

  • Prosjekteier

    The railway company Tanvald

  • Nettsted

    zubacka.cz

  • Norsk partner

    Norsk Jernbaneklubb / Museet Gamle Vossebanen

  • Partners nettsted

    njk.no

  • Beløp

    € 561,865