Dronningen av Haldenkanalen fredes

Kanalbåten D/S «Turisten» lå tretti år på bunnen av Femsjøen i Haldenvassdraget, før hun ble hentet opp og så satt i stand med dampmaskinen intakt i 2009. Nå freder Riksantikvaren båten fra 1887.

Fredet fartøy i verneflåten: DS Turisten flyter igjen.
«Femsjøens hvite svane». D/S “Turisten” fra 1887 var både gods- og passasjerbåt på Haldenkanalen. Dampskipet som varsler om sommer og ferietid er bevart og satt i stand til 1927-versjonen. Foto: Trond A. Isaksen, Riksantikvaren

– Hvis vi stiller klokken 100 år tilbake, tror jeg mange ville blitt overrasket over den livlige dampbåt-trafikken på norske innsjøer og vassdrag. Innlandsflåten var en viktig del av det nasjonale transportnettet vårt. Det er fantastisk at kanalbåten D/S “Turisten” kom tilbake i drift som et flytende kulturminne til glede for oss alle, sier riksantikvar Hanna Geiran.

D/S «Turisten» var et av de mange gods- og passasjerskipene som seilte i innlandet i Norge fra 1800-tallet og fram til 1960-tallet. I dag er kanalbåten et av få dampskip som er igjen. Formålet med fredningen er å ta vare på et av landets siste dampdrevne passasjerskip ved et av våre innlandsvassdrag. D/S “Turisten” har vært tilbake i drift på Haldenkanalen siden 2009.

– Takket være eierne og alle som jobber med fartøyvern langs Haldenkanalen kan vi ta denne kulturhistoriske reisen den dag i dag. Med fredningen ivaretar vi D/S “Turisten” som en viktig historisk kilde for å formidle kunnskap og opplevelser, fortsetter riksantikvar Hanna Geiran.

Kanalbåten D/S Turisten fredes 1
DS Turisten, Haldenkanalen Sluseanlegg fra 1860 i Ørje. Foto: Trond A. Isaksen, Riksantikvaren

Båtene som bandt landet sammen

Etter at Norge hadde fått sin grunnlov i 1814, var det viktig å bygge opp et transportnett over hele landet. Her spilte den norske innlandsflåten en nøkkelrolle. Kombinasjonen av jernbane og dampskip var lenge en utbredt reisemåte. Dette systemet fantes mange steder i Norge – jernbane til et farbart vann og dampbåt videre i sommerhalvåret. D/S «Turisten» på Haldenkanalen var en representant for denne innlandsflåten inntil driften opphørte i 1963.

D/S «Turisten» er sannsynligvis et av de norske fartøyene i drift som har ligget lengst i “den våte grav». Båten ble senket i 1967 og lå på 20 meters dyp på bunnen av Femsjøen i Haldenvassdraget til hun ble hevet til overflaten igjen i 1997. Siden 2009 har den istandsatte båten gått i regelmessig rute i Haldenkanalen. Bevaringsforholdene er ofte bedre i ferskvann enn i saltvannet langs kystlinjen.

– Hevingen og restaureringen av dampskipet «Turisten» er et av de mest spektakulære fartøyvernsprosjekter som er gjennomført i Norge. Jeg ønsker på vegne av Viken fylkeskommune og regionen å hedre eierne av båten, Tore Aksel Voldberg og Alf Ulven, for den bragden det var å sette båten i stand. Uten deres utrettelige tro på at dette prosjektet skulle lykkes, hadde aldri «Femsjøens hvite svane» vært å se tilbake i Haldenkanalen. Dette er et umistelig, nasjonalt kulturminne i et unikt kulturmiljø, og det er derfor svært gledelig at dette viktige kulturminnet krones med fredning, sier fylkesrådsleder Siv Henriette Jacobsen i Viken fylkeskommune.

Kanalbåten D/S Turisten fredes 2
DS Turisten på 1950-tallet. Myldrende liv på dekk.
Foto: Ukjent
Kanalbåten D/S Turisten fredes 3
DS Turisten i Ørje i 1925. Foto av Wilse.
Foto: Wilse

Dronningen” av sommeren

Haldenkanalen ble bygget i 1849 som en kjent åre for tømmerfløting, men ble også et yndet utfartssted for turister og tilreisende. Som passasjerskip var D/S «Turisten» en del av turen som ble kalt «den store rundreisen». Dette var en dagstur fra Oslo med tog, båt på Haldenkanalen og tog tilbake igjen til hovedstaden. I etterkrigstiden og fram til driften opphørte i 1963 var mange skoleelever fra Østlandsområdet blant de reisende. Synet av D/S «Turisten» i Haldenkanalen var et sikkert tegn på at sommer og ferietid stod før døren.

Passasjerskip i 1927-versjon

Eierne av D/S “Turisten”, Tore Aksel Voldberg og Alf Ulven, sørget for å få kanalbåten hevet opp fra Femsjøen i 1997 og tilbake i drift i 2009. Fartøyet er restaurert til 1927-versjonen, som passasjerskip. Dampmaskinen stod på Teknisk Museum i Oslo.

Kanalbåten D/S Turisten fredes 4
Interiør på DS Turisten. Kanalbåten fra 1887 er satt i stand til 1927-versjonen.
Foto: Trond A. Isaksen, Riksantikvaren
Kanalbåten D/S Turisten fredes 5
Interiør på DS Turisten Båten på Haldenkanalen er satt i stand til 1927-versjonen
Foto: Trond A. Isaksen, Riksantikvaren
Kanalbåten D/S Turisten fredes 6
Dampmaskinen på DS Turisten. Oppbevart på Teknisk museum i Oslo da båten lå under vann i 30 år. Nå tilbake på DS Turisten
Foto: Trond A. Isaksen, Riksantikvaren
Kanalbåten D/S Turisten fredes 7
DS Turisten, Haldenkanalen

Fredningen omfatter hele fartøyet med fast inventar, som fastmontert utstyr og møblement, pluss større løst inventar som livbåter, spesialverktøy, møbler og gjenstander. Riksantikvaren takker Viken fylkeskommune for samarbeidet med å forberede fredningssaken.

  • Fredningsår

    12.08.2023

  • Region

    Østfold

  • Eierskap

    Privat

  • Datering

    1887

  • Enkeltminne

    Fartøy: Lokalrutebåt

Pressevakt Riksantikvaren

Ikke send sms, telefonen viderekobles.
Telefonen er betjent i vanlig kontortid.
Tel: 404 65 153
Kanalbåten D/S Turisten fredes 8
Strømsfoss i Haldenkanalen
Foto: Trond A. Isaksen, Riksantikvaren
Kanalbåten D/S Turisten fredes 9
DS Turisten ved Skulerud brygge. Haldenkanalen
Foto: Trond A. Isaksen, Riksantikvaren
Kanalbåten D/S Turisten fredes 10
Haldenkanalen, Strømsfoss Sluseanlegg
Foto: Trond A. Isaksen, Riksantikvaren
Kanalbåten D/S Turisten fredes 11
Haldenkanalen. Sluseanlegg fra 1860 i Ørje.
Foto: Trond A. Isaksen, Riksantikvaren
Kanalbåten D/S Turisten fredes 12
Heving av DS Turisten etter 30 år på 20 meters dyp. Ved Bjørnstadbryggen, 27. august 1997
Foto: Jens Frøne